Alla inlägg den 8 juli 2014

Av L - 8 juli 2014 13:51

Vad tiden går snabbt nu,och ändå känns det som man står still på en å samma gång?!

Igår hade jag dubbelbesök,en kompis på lunch och sen kom brorsan med familj hit-en väldigt trevlig dag!

Kompisen har jag inte träffat sen mars eller april konstaterade vi lite generade,men nu kom jag på att jag träffade ju henne ihop med dom andra dagen innan steloperationen.Det var oxå kul att träffa brorsan med familj,deras barn är så söta! :)

Och det bästa-att jag orkade!Jag var till och med så ok efteråt så vi tog en kvällspromenad vid 22 tiden när det blivit lite svalt.

 

Jag känner mej fortsatt väldigt pigg,så idag har jag pratat med sjukgymnasten här i byn som jag hade innan operationen,det är han som ska hjälpa mej med rehab sen när jag är klar med sjukgymnasten på Us.("Klar med"?Vi ska träffas en gång till,totalt 2 ggr...)

 

Jag förklarade läget,att jag fått olika direktiv om hur mycket jag ska göra eller inte göra.Han var på ortopedens linje-att jag ska göra så mycket som jag kan så länge det inte gör ont.Såååå-jag fick typ 3 övningar jag ska försöka göra för att bla stärka upp bålen,jag kan prova på att promenera mer,och jag får till och med simma!Jag väntar ju dock på tillstånd att ens bada men det beskedet får jag nog på torsdag.Jag håller tummarna!Nu är det så varmt att jag längtar som en tok efter ett bad!

Sjukgymnasten hade inte tid att träffa mej innan sin semester så vi kommer inte ses förrän mitten av augusti-då har det gått 3 månader sen steloperationen.Jag hoppas verkligen att det inte påverkar återhämtningen att det tar sån tid innan jag kommer igång med rehab?!Men det är väldigt svårt att få tag i vårdpersonalen man vill träffa/fråga/prata med i semestertider!

Jag har försökt ringa Us för att fråga vad man ska räkna på när man beräknar tid efter saker man kan/borde/ska testa att göra.Tex "6v efter steloperation kan du/ska du...."

Jag vet inte om det räknas på första eller andra operationen?!Det är ju bara första op som var stelop,den andra var ju bara för att få bort infektion men dom var ju inne djupt...Men iofs så skruva eller borra dom inget?Gah,jag blir tokig på det här....

 

Nu över till positiva delen!

Det går framåt med promenader!Helt fantastiskt bra faktiskt.Har inte ont efteråt,mår bara illa ibland.Gissar att det är kroppens sätt att säga ifrån nu.Och äntligen har jag kommit på en positiv del av att äta antibiotikan-det är inga djur som vill äta upp mej längre!I vanliga fall får jag myggbett som en enkrona,blinningbett som en femkrona osv.Nu-ingenting!Två myggbett totalt,och dom kliade bara under en kväll istället för flera dygn!Att jag har konstant blodsmak/järnsmak i munnen är kanske inte lika positivt-men va fasen,man kan ju inte få allt här i livet ;)

 

Jag har förresten lekt lite huslig den senaste tiden,gjort flädersaft och häromdan var vi ute och letade kantareller :) Att plocka pallar jag dock inte i nuläget :/ 

 

                                                                        

 

 

En sak jag funderat på är-hur gör ni andra om ni solar?Solar ni ryggen alls eller låter ni bli?Vad täcker ni operationssåret med?Jag satte på ett förband igår för att kunna ligga på mage ett tag,men det lossnade för att jag var så svettig.

Har fått några tejp/stripes som är typ 1 cm breda från Vårdcentralen som jag skulle täcka såret med,men det känns lite lite?Jag är lite rädd att solen bränner igenom.Dessutom täcker ju inte det såren efter slangarna...

Japp,jag är fullständigt medveten om att det här är ett I-landsproblem men om ni har några tips tar jag tacksamt emot :)                

Ovido - Quiz & Flashcards