Alla inlägg under september 2013

Av L - 25 september 2013 15:44

Heeeeej!

Det är mycket nu,bilen på lagning,polisanmälan,kontakt med försäkringsbolag(nån körde på min bil på en parkering och smet)försöker få kontakt med jobbet,4 dar senare får jag svar,kontakt med f-kassan,som för säkerhets skull(om jag skulle ha glömt det)påminner om att jag står till HELA arbetsmarknadens förfogande efter 6 mån sjuksrivning(vilket lär va i nov tror jag).Utöver det smärta,smärta,smärta.Och en diskussion om en relations vara eller icke vara.Hua


Såååå,om vi vänder på steken-vad finns det som är positivt?

Sambon.Den där helt underbara,fantastiska,söta,underbara,trygga karln som alltid torkar mina tårar och ger mej en bamsekram.

Lillasyster,som lyssnar,förstår och kommer med kloka ord och stöttning trots förkylning och fullt upp med familj-jag är så himla glad att hon finns!

Vågen visade -2 kg den här v,känns väldigt bra med regelbunden träning/rehab(simning)maten funkar bättre och det där med 5:2 går betydligt smidigare än jag trodde innan.


Japp,vi väljer att fokusera mer på dom sista raderna!

Av L - 21 september 2013 18:16

 


Energin har helt gått ur mej.Sjukskriven 2 mån till.Minst.Om jag inte blivit mycket bättre tills dess,eller om jag blir sämre under tiden,vill dom steloperera mej.Jag är livrädd för operation.Samtidigt har jag haft så ont så länge nu så det börjar slita både på kropp och psyke.

Totala antal smärtfria dagar sen februari:5.

Natten till igår bokstavligt talat grät jag mej till sömns pga smärtan för tabletterna tar inte bort dom där huggen som känns som hela kroppen går sönder.

Jag gråter visst ganska mycket även idag.Det här är inte vad jag vill.Jag vill vara som vanligt,jag vill kunna röra mej.Jag vill leva.Det här är inte att leva.


Av L - 19 september 2013 09:00

Jahopp,imorrn är det dags.Dags att åka till Us och prata med en överläkare på ryggkliniken,som förhoppningsvis har lite mer svar än allmänläkaren på vårdcentralen där jag bor.

Är lite nervös men det ska väl gå bra.Jag hoppas bara att han är lite mer förstående än läkaren på Vc som tyckte jag skulle börja jobba för typ 2 mån sen(det ÄR INTE fysiskt möjligt!!!).Syrran ska följa med men igår var hon sjuk så vi får väl se om hon kan följa med.Jag hoppas det för det är inte så kul att gå själv.


I övrigt är jag otroligt trött och hängig.Har kört hårt med simningen den här veckan,vet inte om det är därför men jag har ingen ork,vill bara sova.Jaja,det kanske får bli soffan ett tag :)

"Fastedag"idag igen.Inga konstigheter,tror jag.Funderar på att prova på en ordentlig fasta,en sån på några dagar för att rensa ur kroppen.Men måste läsa på så det inte blir fel.Tror jag gått ner iaf,en del kläder sitter betydligt lösare :)

Av L - 15 september 2013 10:38

Börjar med att varna för gnälligt inlägg,men idag är jag inte på nåt vidare humör.


Igår var vi på dop,jättefint och jättetrevligt.Kul att träffa alla syskon m familjer och lite annat folk :)

Antagligen tålde inte ryggen att gå i dom skorna jag hade,för det gick ordentligt utför under timmarna där.Inatt har jag vaknat flera gånger av att jag skrek av smärta för jag hade så satans ont.Jag tog ändå tabletter innan jag la mej så jag trodde det skulle gå hyfsat,men tabletterna som jag fått nu(tålde inte riktigt dom med morfin)tar inte bort smärtan lika bra,milt uttryckt.

Iallafall,vi fick börja den här dagen med en liten promenad för jag kunde inte riktigt stå upp.Efter nån km var det ok,men tiden på den rundan var inte att skryta om hehe.


Kollar jobbmailen efter frullen,och hoppsan-jag är visst sjukskriven HELA oktober också,fast jag inte ens pratat med dom?!Jag har läkarintyg till fre,varför sjukar dom mej hela månaden utan att kolla?Fick ett mail av min närmsta chef häromdan,där han skrev att han försökt få tag i mej några ggr men inte lyckats.Konstigt,eftersom jag bara hade ett missat samtal och jag har inte pratat nånting i tjänstetelefonen.Det här är FÖRSTA gången han ringer för att kolla hur jag mår och hur det går för mej(har varit hemma över 3 mån).Jag har ringt till honom flera ggr för att fråga om det finns någon annan tjänst jag kan få men får ingen respons.

Jag tycker att man ska bry sej om sina medarbetare.Jag menar inte att jag är oersättlig på något sätt,absolut inte.Men jag har i min roll  kamratstödjare( en sån som blir utkallad för att ta hand om kollegor när det är incidenter eller olyckor)flera gånger påpekat att dom måste bry sej mer om personalen,jag har även påpekat att vid långtidssjukskrivningar är det jättebra om dom ringer och kollar hur man mår,så att man inte känner sej helt bortglömd.

Kollegorna är underbara,dom skriver på Facebook och frågar hur jag mår och när jag kommer tillbaka,och att dom saknar mej :) Jag har tyvärr förstått piken min kropp ger mej-och jag har förstått vad sjukgymnasten sagt-om jag går tillbaka kommer problemen tillbaka.Det blir intressant att se vad överläkaren säger på fredag,för det han säger och anser om den saken lär ju stå med i läkarintyget.Hittills har en av läkarna kryssat i rutan att jag kan återgå till nuvarande jobb,den andra har kryssat i att det inte går att avgöra i nuläget.


Sååå-vad ska jag göra istället?Vad finns det för jobb som är skonsamt mot ryggen?

Av L - 12 september 2013 15:21

Jahopp,inne på en dag med mindre mat enligt 5:2 igen(kallar man det verkligen fasta?Jag trodde fasta var att man inte åt utan bara drack?).Idag har det både gått bättre och sämre.Inte lika ont i huvet den här dagen,men följde dietistens råd och åt frulle-jag ska nog inte göra det.Håller hellre på det lite längre för jag är mer hungrig under eftermiddag/kväll och jag har svårt att lägga mej för att somna vrålhungrig :/

Frulle blev ett kokt ägg,lunch en burk musslor(jaaa,JAG gillar det)och till middag blir det kokta rödbetor och kyckling.Utöver det massa vatten och en del ingefärste.Ser fram emot att äta mat imorrn =)


Jag gick 5 dar i rad!Sen bröts den trenden lite grann men ska försöka komma igång igen.Lite tidsbrist blir det imorrn och mån-fre prioriterar jag simningen före promenader.Imorrn ska vi ner å masta av båten,eller-jag kommer ju mest titta på men är med som sällskap iallafall =) Ska hinna med en sväng på stan innan dess oxå,måste fixa presenter!


Ikväll blir det fika med min kompis,min allra bästa kompis

Vi ses på tok för sällan men hon finns alltid i mitt hjärta och är helt underbar att kunna ringa till om vad som helst,när som helst.


Nähäpp,dags att duscha å göra sej iordning då!

Av L - 10 september 2013 19:11

Hej!

Alltså,det rullar på bra nu!Jag har både simmat och promenerat idag,IGEN!Om det fortsätter så här kan jag börja se ljuset i tunneln och kanske leva ett hyfsat normalt liv om några veckor?!?!

Ang 5:2 som jag började med igår så får jag väl säga att jag blev glatt överaskad,trodde jag skulle vara tokhungrig hela dagen,men icke.Däremot tyckte dietisten att jag skulle få till frulle,lunch,middag även på de dagarna jag äter mindre.Anledningen till det är att jag har lätt att "glömma"äta och jag behöver få in rutin på att äta regelbundet.


Dagen igår såg ut såhär:

en morot vid kl 14,

spenatsoppa m kokt ägg vid kl 18

yoghurt,2 skivor knäckebröd med kavliost på vid kl 21


Trodde oxå att jag skulle vakna vrålhungrig mitt i natten,eller åtminstone vara utsvulten imorse,men icke.Mådde faktiskt väldigt bra!På tors är det dags igen.


Avslutar det här inlägget med bild på vad som skördats i trädgården idag,så himla gött!


   

Av L - 9 september 2013 11:45

Å inte vilken måndag som helst,idag är fjärde dan i rad jag tar en promenad!Är så himla lycklig-JAG KAN GÅ!!! :D

Det är över 3 månader sen jag promenerade regelbundet,har saknat det otroligt mycket!

Idag utmanade jag mej själv med att först promenera och sen även simma,får se vad kroppen tycker om det?Det blir lugnt resten av dagen iallfall sen.Men alltså-tänk om jag kan börja gå????SÅ underbart!


 

Iallafall,idag är oxå dagen då jag börjar med 5:2.Har kanske inte läst på tillräckligt och är väl inte helt övertygad om det,eller det är fel uttryck.Jag är nog egentligen mest nervös för att vara VRÅLHUNGRIG hela tiden,men vi får se hur det går.De jag känner som har kört verkar nöjda.Jag gick ner en massa på 5 mån för tre år sen(viktväktarna)men har gått upp nästan allt igen.Nu vill jag inte att det ska gå lika snabbt för jag var inte nöjd när jag gått ner eftersom huden hängde lite här och var.Om nån timme ska jag träffa en dietist,förra gången vi träffades hade jag gått upp men nu är jag på väg neråt igen.Gör sån där vägning där man mäter hur mycket av vikten som är vad,och även om jag inte riktigt är nere på samma vikt som första gången jag var där vill jag ändå göra en vägning och se vad som ändrats då en del kläder blivit för stora :)


Hoppas ni har en lika härlig måndag som jag har :)


(ja förutom att jag är ganska hungrig nu,hur lägger ni andra upp det på fastedagar?Äter ni frukost,lunh,middag?)

Av L - 7 september 2013 08:57

...om jag är blind men försökte blogga från mobilen,det verkar inte funka?!Här är iaf en bild från morgonens promenad :)

Nu jalla jalla för att träffa mamma,pappa å syrran med familj,ska bli kul.

Frullen idag består av kvarg med lingonsylt och ett ägg.Jag å kvargen trivs inte riktigt ihop så det är ju lite märkligt att jag köpte det igen!Den är för sträv.Aja,ha en bra lördag!

  





Ovido - Quiz & Flashcards