Alla inlägg under mars 2014

Av L - 27 mars 2014 09:07

I måndags berättade sjukgymnasten att det såg ut som att dom ändrat datum för min operation.Så igår ringde jag US och fick det bekräftat-3 veckor senare blir den :( 

Det är ju inte mycket att göra åt saken men jag hade verkligen hoppats att det datum jag hört skulle bli the day eftersom vårdgarantin redan har gått ut där.Man kan ju välja att ställa sej i kö nån annanstans men jag har funderat på det och kommit fram till att resan hem blir nog tillräckligt jobbig ändå.

 

Sjukgymnasten sa också att efter op får jag inte träna nåt/nån annanstans eller gå på några andra behandlingar-det är bara sjukgympa som gäller.Jag förstår det på ett sätt-dom måste ju veta vad som funkar och inte,men det är lite synd att inte få gå på kinoproaktiken som ju är det enda som hjälpt.

 

Idag har jag träningsvärken från helvetet.Tar lite hjälp av en PT för att träna upp mej så bra som möjligt inför op-och det tog igår kan man säga!!! :) Försökte simma bort träningsvärken idag men det verkar inte riktigt hjälpa...

 

Våfflor med tjejjerna igår,så himla trevligt!Och gott.Dom dära kidsen dom har är ju så himla söta så man blir lycklig i hjärtat :)

 

Var på jobbet och sa hej i tisdags,kul att träffa fina kollegor.Men det känns oxå att jag inte "är med" längre.Jag menar att jag varit hemma i snart 1 års tid,och att flera av dom jag träffade i tisdags jobbade inte ens där när jag jobbade senast.Alla hur frågar hur jag mår och när jag kommer tillbaka-jag tror ju inte att det blir så och då blir jag ganska lessen.

På lördag är det iallafall årets fest med jobbet, 3 bolag möts för innebandyturnering + middag å party.Ska bli så himla kul att träffa gamla kollegor på dom andra bolagen!Längtar som fasen nu :)

Jag kommer hejja lite på innebandyn och vara med på middan,det är nog ungefär vad ryggen fixar...

 

Nu blir det slapp på soffan ett tag!

 

Av L - 20 mars 2014 18:48

Var i Nyköping för behandling häromdan och passade på att kolla i en hjälpmedelsaffär.Shit vad det springer iväg om man ska köpa allt man skulle vilja ha.

I Sörmland får man en remiss och kan hämta ut vissa saker,tyvärr funkar det bara så i Sörmland,Stockholm och Kronoberg :(

Lakanet jag hade tänkt mej kostar över 300:- en dyna som man kan vända sej om på (på stol eller i bil osv)kostade närmare 700:-

Jag ska kolla om man kan köpa det begagnat nånstans för det känns lite onödigt att shoppa allt när det (förhoppningsvis)bara är några månader man behöver det...

 

Lunchade med en kompis igår,var himla kul att ses å hennes lilla barn var så gulligt :) På kvällen middag men några andra kompisar så det var en ganska social dag,så himla skönt!Nästa v ska vi göra våfflor :D

 

Nu är det dags att packa för resa söderut imorrn.Begravning står på schemat,jag har redan börjat värma upp med några tårar.Usch vad jag kommer sakna den lilla krutgumman.

Av L - 17 mars 2014 15:32

Mycket funderingar om op fortfarande.

Det är frustrerande att bli hänvisad till att googla om op (det var vad läkaren gjorde när jag var där senast).Hade hellre haft en fysisk person att prata med,nån som var insatt och visste vad just JAG ska göra för op.Om jag ringer Us nu och pratar med en sköterska där så vet denne inte vad för typ av op jag ska göra och kan därför inte svara på särskilt många frågor.Jag ska alltså steloperera ryggen vid L4-L5.

 

Sååå,om jag försöker spalta upp lite av vad jag vet:

 

*Op kommer ta ca 2,5 tim

 

*Man blir kvar på sjukan tills man kan gå på toa och duscha själv(vet inte om det är mer man ska klara?)Läkaren tror på 2-3 dar.

 

*Enl läkaren kommer jag bli helt bra och kunna leva ett vanligt liv,det enda jag inte får göra är att hoppa bungyjump eller fallskärm.(enl sjukgymnast och andra på vårdcentralen är det kanske inte lika troligt att jag kommer kunna leva som vanligt,och dom tror inte att jag blir av med all smärta).

 

*Det kommer ta ca ett halvår av smärta i ryggen innan det vänder och blir bättre.Tydligen är det många som undrar varför dom gör op när det blir ÄNNU sämre och gör mer ont efteråt-men det tar ett antal månader innan det vänder.(det här kan ju vara bra att komma ihåg*host host*)

 

*Jag kommer kunna få barn

 

*Jag kommer kunna cykla igen

 

*Många som gjort op upplever att man är trött i ryggen,det beror antagligen på att man parerat eller felbelastat pga av smärtan och nu ändras det iom op.

 

Jag är faktiskt lite nervös för hur det här kommer gå.En blogg jag läste idag lät som att man inte klara sej själv alls den första tiden,det tog typ 1,5 vecka innan hon var ensam första gången.Jag är oxå nervös för hur det här kommer slita på mitt förhållande.Det är en grej att man inte kan göra allt så sambon får sköta all marktjänst,men hur ont kommer jag ha?Hur lessen kommer jag vara över det?Hur frustrerande kommer det vara att inte kunna göra allt man är van vid?Kommer jag kunna ta mej runt i huset?Gå i trappor?Eller måste jag flytta ner till kontoret och bo där?Kommer jag kunna klä på mej själv?Hur mycket kan man lyfta?Får man låna hjälpmedel eller måste man köpa själv?(tex toasits,glidlakan,griptång osv)Hur lång tid tar det innan man får köra bil?

 

Såååå,är det nån som har lite svar så bring it on! :)

Av L - 10 mars 2014 20:51

Jäpp jäpp,även här är våren på väg.Underbart

Känns som att livet kan börja igen efter allt grått och trist som varit.Det där jävla mörkret alltså.Tål det inte!Men nu för tiden kan jag iofs åtminstone försöka se nåt positivt med varje årstid-det ÄR svårt att åka pulka utan snö ;) 


Det har inte hänt mycket sen sist.Jag har varit sjuk,sådär tråkigt sjuk så man inte kan göra nåt men ändå inte kan sova bort dagarna.Missat massa träning och annat skoj :( Nojjar lite över träningen för jag vill vara i så god form som möjligt inför operationen men det är svårt när man inte kan träna :(


Idag har jag och min mamma pratat en del om operationen.Om hur mycket hjälp,och med vad jag behöver hjälp.Min kära sambo verkar tro att jag inte kommer lämna sjukan innan jag klarar mej själv,men jag är inte lika övertygad på hur mycket jag kommer klara.Jag har i nuläget svårt att ta mej upp ur soffa eller säng och jag tror inte det blir lättare direkt efter op :) Dessutom gissar jag att det blir svårt att stå längre stunder(och böja sej för att ta ut kastruller ur skåp) så kanske ett litet lager med matlådor skulle vara bra...

Det som är skönt med op är att efter den har jag gjort allt.Då har jag faktiskt provat allt som finns att göra för att slippa ha ont.Då kan jag inte klandra mej själv för att jag inte försökt ALLT för att bli bra.Om det inte går vägen,om jag inte blir smärtfri så har jag ändå försökt.Det ligger nån lättnad i det.Samtidigt är jag rädd för det kan bli sämre,jag vill inte måla fan på väggen men det kan faktiskt bli sämre av op och det måste jag oxå vara medveten om(inte räkna med,vara medveten om-det är stor skillnad).


Det jag längtar efter: 


*att inte vara rädd för att göra det sämre

*att "gruffa"med min sambo-ni vet,sådär skojbråka

*att kunna träna ordentligt-tufft och ofta 

*att kunna gå några mil/vecka utan att bli liggande vissa dar

*att kunna sitta eller stå längre stunder utan att få ont/bli liggande

*att cykla

*att lattja med kids utan att det går åt h-e eller jag måste säga"jag kan inte göra det"

*att kunna springa


Tror den listan kan förlängas lite med tiden.


Jag har fått en gissning på när op blir,tänker inte gå ut med exakt datum här men det är ca 6v kvar.Trodde jag skulle bli ännu räddare av att veta datumet,men det är bara skönt att veta att det äntligen blir av.

Ovido - Quiz & Flashcards