Alla inlägg den 29 juli 2014

Av L - 29 juli 2014 22:22

Idag hade jag återbesök hos sjukgymnasten på Us-hon är så himla bra!Önskar jag fick träffa henne fler gånger,hon förklarar bra och förstår hur man tänker och känner.


Jag har fått känselbortfall/pirrningar/smärta i högerbenet några ggr även efter andra op,vilket bekymrat dom tidigare.Dom har misstänkt att det är en nerv som bråkar,men idag gjorde hon olika tester för att se hur nerverna reagerade-och allt var bra!

Att benet bråkar beror antagligen på att jag är så svag i ryggen att det blir en vätskeansamling i musklerna/muskeln som gör att nerven kläms.

Skönt att dom tester hon gjorde var bra iaf,då kommer det förhoppningsvis rätta till sej med träning.

 

Big no no är fortfarande (nästan 3 mån efter steloperationen)att böja sej extremt framåt,att vrida,att bära tungt.Med andra ord slipper jag dammsugningen och gräsklippningen ett tag till ;) :P

Av dom saker jag frågade om får jag inte heller:köra spinning,köra crosstrainer eller simma bröstsim med huvudet för mycket vinklat uppåt(blir fel vinkel i ryggen då).Får inte heller hoppa eller springa.

 

Det jag (bland annat)får göra är:köra bil,simma ryggsim,cykla,promenera-allt som inte gör ont.

Jag ska däremot vara försiktig och vara uppmärksam på om jag provar något nytt hur/om det blir smärta efter några timmar.

Har kört ryggsim några ggr den senaste tiden,förra v funkade det bra men imorse fick jag ont efter det.Och då är det ganska ordentligt ont.

Smärtan idag kan oxå bero på en duns igår-skulle sätta mej ner på en låg bänk och benmusklerna klarade inte att sänka mej ner,så det blev en ordentlig duns där :(

 

Jag har fått ett träningsprogram som jag köra varannan dag.Sjukgymnasten har jobbat med det här i 15 år,och det märks.Hon gav mej helt andra övningar än sjukgymnasten här i byn gett mej-och jag skulle så gärna fortsätta gå till henne.Tyvärr funkar det inte så.Jag är inte alls lika säker på att sjukgymnasten här har samma kunskap om vad man ska göra nu.

Jaja,ska inte gnälla om det-får ge honom en chans.Igen

Vi åkte och köpte vikter idag iaf,och gummiband fick jag med från sjukan så nu är jag pepp på att komma igång.

Varannan dag i två v,sen varje dag i två v,sen 2 ggr om dan.Kommer vara helt slut...

 

Mitt läkarintyg går ut om ca 2v,så hon skulle be dr kontakta mej.Han skulle ju oxå hjälpa mej i diskussionen med Försäkringskassan...Är bara så less så jag vill inte ens ta den fajten med Fk,har inte energi för det-men vad ska man göra?

I sep ska jag på återbesök på både rygg- och infektionsavdelningen,gissar att det är då dom ska komma fram till om dom ska operera igen,för att ta ut skruvarna.

 

Idag har jag sökt nytt jobb.Jag har ingen aning om när eller om jag kan börja jobba igen,men man får ta dom chanser som dyker upp.Får jag chansen att träffa dom känns det som en seger,som att det finns en chans för mej iallafall.Jag vill inte hänga upp mej för mycket på det,men svårt att låta bli att hoppas.

Med den senaste tidens smärta känns det ganska segt nu men det kan ju oxå bero på att jag trappat ner till nästan ingenting på smärtlindringen.

 

Nu dags att varva ner,imorrn har jag fixat överaskning till världens bästa sambo som tar hand om mej hela tiden och fixar allt praktiskt,och orkar lyssna på alla mina funderingar om hur det ska gå.Och tröstar när det känns som sämst.


Fy fan vad han är bra!

Ovido - Quiz & Flashcards