Direktlänk till inlägg 15 juli 2014

2 mån efter steloperationen...

Av L - 15 juli 2014 08:42

Jahopp,då har det alltså gått två månader sen jag gjorde op!Känns lite konstigt,som att det var mer nyligen-men det kan ju ha att göra med att jag fick göra en op till akut pga infektion...

Iallafall,om jag skriver att det går bra så brukar det komma ett bakslag,men jag vill ändå skriva lite glada nyheter här :)


Vi har varit på badhuset-OCH JAG KUNDE SIMMA!

Iofs får jag bara simma ryggsim,och jag vågade inte chansa på några superdupersträckor,men det blev iallafall 500 m med en paus mitt i.Jag är så himla glad över det här!Träning har jag saknat enormt mycket,och det kändes verkligen som en del av mej fattats när jag inte har kunnat göra det.

Jag testade även att köra bil,typ 3km bara men ändå.Det gick bra,jag var lite nervös innan eftersom jag inte kört på flera mån men det var lugnt.Hade inget ont alls då.

 

Så,om man ska försöka sej på en liten sammafattning så kan jag göra ganska mycket nu-jag kan stå,jag kan sitta,jag kan gå.Inga längre stunder iofs,det sämsta/jobbigaste är att sitta och ofta blir det vääääldigt ont efteråt.Jag längtar tills jag kan laga mat och baka mer,det är för mycket stående i nulägetJag kan klä på mej allting (inkl skor)själv,även om jag får sitta för att klä på mej på underkroppen + knyta skor.Jag har gått uppåt 40-50 min,men då har det gjort ont efteråt.Jag kan duscha själv men behöver hjälp med att torka fötterna.Jag har klarat mej helt utan toasitsen jag lånat av Vårdcentralen,förhöjningen til sängen är jag dock väldigt tacksam för!Och glidlakan,jag vet inte hur jag skulle klara mej utan det.(Joooo-jag skulle ha skitont).

 

Igår började jag äntligen med väldigt lite rehab,det är bara tre övningar-men man måste ju börja nånstans.Jag har trappat ner och slutat med all smärtlindring utom Alvedon.Får jag apont vilar jag hellre än tar tabletter,och det har hittills funkat för mej.(Jag vet att andra har mycket mer ont).

Ibland känns det som att jag är mer slut i huvet än i kroppen,jag får svårt att orka när det är mycket folk omkring,så att tex gå i affärer är ingen höjdare.Det är fortfarande så att orken tar slut på nån minut bara-och sen är den verkligen slut och jag kan inte koncentrera mej på något.Det är oxå något konstigt med tempen i min kropp,lite när som helst börjar jag svettas som en tok,utan att jag ansträngt mej eller att det är särskilt varmt.

 

Det här är vad jag kommit på nu men har säkert glömt massor så det kanske fylls på... :)

 
 
SaraEmma

SaraEmma

17 juli 2014 11:17

Men va roligt att läsa! Det är ju jättestora framsteg :-) Simma 500 meter, det är jättebra gjort. Kram!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

17 juli 2014 23:11

Jaaaaaaa :) känns helt fantastiskt!Hur går det för dej?kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards