Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Bara blä.

Av L - 14 maj 2014 07:21

Såååå,igår var jag på Us i Linköping för inskrivning för operation.Ingen rolig känsla alls faktiskt.Fram till igår har jag tänkt att det ska bli skönt att det äntligen blir av,men när 2 av dom 3 personer jag träffade igår upprepade gånger säger "på torsdag,om op inte blir uppskjuten"börjar jag undra om dom har några planer på att skjuta upp den.Antagligen är det inte alls så,jag VET att jag är så långt ner på prioriteringslistan man kan komma så det är väl klart dom flyttar på min op om det är så,men jag blev så jäkla less.Läkaren och arb.terapeuten var jättebra att prata med.Narkosläkaren 45 min sen,superstressad och det kändes verkligen som att han varken hade tid för mej eller brydde sej om mej.Det här är vardagsmat för honom,han gör det varje dag-jag däremot har aldrig varit sövd och har aldrig opererats.När jag frågade om vad som hände/vad dom gjorde under tiden jag är sövd sa han nonchalant att det spelar ju ingen roll för mej för jag sover ju?!?!

 

Igår var oxå första gången jag var själv på sjukhuset,dom andra gångerna har jag haft med syrran och det är bara att konstatera att jag ska nog inte vara ensam på sjukhus.Kände mej så jävla ensam och liten.Så ja,skapligt breakdown när jag kom hem,och det känns fortfarande skit.

 

Om nån har nytta av det kommer här lite svar på dom frågor jag ställde till läkaren:

 

Vart kommer man ha mest ont förutom såret?


Ryggen,huvud/nacke,höfterna.

 

Vad ska man klara innan man får åka hem?


Ta sej i och ur sängen,stå,gå,gå på toa,gå i trappa och duscha.

 

När ska man till sjukgymnasten som ska sköta rehaben?


Efter ca 6 v (min sjukgymnast sa ju att jag skulle ringa på väg hem från sjukan och boka tid samma vecka).

 

När får man köra bil?


Efter 4-6 veckor pga smärtan,sen är det beroende på vad man äter för smärtstillande.

 

När får man börja simma?


Såret ska läka och sen ska det gå en tid till för den vinkeln är kanske inte den bästa.Oklart

 

När får man börja promenera?


Inget svar.

 

Vad SKA man göra efter op?


Inget svar.


Vad ska man INTE göra?


Inget svar.

 

Läkaren sa oxå att man kommer känna sej väldigt trött i ryggen,att man kommer vilja vila pga det under ganska lång tid.Jag frågade hur lång tid och han svarar 1-2 år.

Ett...till...två...år...

Hur ska man fixa det?Eller alltså-hur jobbigt kommer det vara?Eller alltså gaaaaaaaah.

Här hemma känns det som vi redan målat fan på väggen,jag är rädd och nojjig och sambon är nog likadan men säger det inte rakt ut.Det kommer ju bli en tuffare tid nu när jag blir liggande igen och kommer ha så ont.Nu för tiden kan jag ha dagar när jag kan göra flera saker och jag är livrädd att bli sämre-att det isåfall är JAG som valde att göra op,och sen blev sämre.Fy fan vilken ångest.

 

Nu kommer en liten sammanfattning av vad arb.terapeuten gick igenom (förutom att hon gick igenom hur op skulle gå till men dom detaljerna tar jag inte här):

 

Man får,och ska,böja sej framåt (INTE för långt dock,så man ska tex inte klippa tånaglarna men man måste få igång rörligheten).Intressant,eftersom min sjukgymnast hemma har sagt många många gånger att jag inte får böja mej framåt efter op.Som jag förstod det ska man tex kunna sitta på en stol och lägga upp foten på pall eller dyl för att knyta skosnörena.

 

Man ska vara mjuk i höftena och röra sej framåt/bakåt/sidled-även det går emot vad min sjukgymnast sagt.

 

Man ska inte göra för mycket,måste vila mycket.(HUR ska man veta vad som är lagom där?)

 

Jag får antagligen åka hem efter 2 dagar för jag är ung och stark,hehe.Tar det med en nypa salt...

 

Såret kommer göra ondast,kommer svida.Hittills har jag bara skrubbsår så jag har ingen aning om den smärtan...Det kommer kännas stelt och ovant i ryggen(no shit sherlock :))som att det sitter ett block i ryggen.

 

Ska på återbesök efter 6v med sjukgymnast/arb.terapeut sen blir det rehab härifrån.

 

Nog om detta.Känner mej bara som en påse hundskit idag.Sista dan i frihet,innan jag blir inlåst i min kropp igen.Japp,det kommer säkert bli bättre men kommer vara tufft ett tag nu.

 

Sååå,den här dan ska jag luncha med en kompis som inte kunde vara med på middag igår,sen hälsa på mina föräldrar och sen köper vi hem sushi och ska fixa det sista hemma med förhöjning och möblering :)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 
 
saraemmya

saraemmya

14 maj 2014 09:15

Oj, oj, oj... Förstår att du är förvirrad och frustrerad! Detta är precis vad jag menade när jag skrev om dålig information. Fast jag var inte ens på ett sånt besök innan som du har varit.
Lite info som jag ändå fick:
# Korta 5-minuterspromenader 2-3 gånger dagligen redan från det du kommer hem, med kryckor el stavar.
# Litet, enkelt träningsprogram varje dag hemma, fick jag med mig hem.
# Du får INTE vrida ryggen åt sidorna, inte böja kraftigt framåt, inte lyfta tungt (nästan inget).
# Växla ofta mellan att ligga, sitta, stå och gå.
# Du kommer behöva en griptång, hade inte klarat mig utan första månaden! Ev en strumppådragare för du når inte fötterna i början på något sätt. Använd skor som inte behöver knytas/knytas upp.

Hoppas du blev lite klokare! Det är värst innan, jag var så nervös så jag höll på att kräkas... Det känns bättre när man väl är på plats och blir omhändertagen :-) Jag ska hålla tummarna imorgon! Kramar!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

14 maj 2014 21:25

Hehe,ja det kan man lugnt säga :) Det finns säkert någon anledning till dålig info men för min del känns det bättre desto mer jag vet.

Mmmm,nervös som en tok-har inte sovit ordentligt på 2 nätter och har svårt att fokusera.Och tjuter.Helvete vad jag tjuter!TAck så mycket och kram tillbaka :)

 
Emma

Emma

14 maj 2014 14:06

Stackare vad jag känner med dig! Jag vill att du ska veta att du behöver inte vara orolig. Jag har ju opererat mig lite hägra upp än du, men jag kan säga att jag känner knappt att jag är stelopererad faktiskt. Jag tycker det är jättebra att arb.terapeuten ger så mycket råd.
Jag pratade med min sjukgymnast här hemma om att jag inte får ta några övningar från henne de första månaderna, utan endast från sjukhuset där jag är opererad. Hon tyckte det var jättebra eftersom de är så nära läkarna och vet exakt hur min rygg ser ut nu.
Så även om du är nära din sjukgymnast på hemmaplan så ska du nog lyssna mer på den på sjukhuset. Du ska absolut inte ta dig till din sjukgymnast första tiden, det kan du inte. Du kommer se att det där med vila kommer komma helt naturligt efter operationen. Man är ju trött i både huvud och kropp så det är bara skönt.
Min sjukgymnast har också sagt att jag ska böja mig framåt, men att inte pressa mer när det tar stopp. Man får ganska korta muskler efter operationen eftersom man rör sig så lite, så det är bara bra att böja sig lite säger dom till mig. Man ska inte vara rädd för att någon ska hände. För när du har gjort operationen så är det där området det mest stabila på hela din kropp. Det är större risk att du bryter benet än skadar ryggen just där.

Jag var också jättenervös innan. Läs gärna mina tidiga inlägg på bloggen. Där skrev jag massor när jag låg inne på sjukhuset innan operationen och fick massa information. Du kanske hittar något mer svar där. Annars är det bara att maila och fråga. Passa på idag :)
Krma på dig!

http://vagenfram.wordpress.com

L

14 maj 2014 21:28

Tack!Har gått i ett här idag så inte hunnit sitta ner förrän nu,ska se om jag hinner kolla igenom dina inlägg igen :) Annars lär jag väl ha lite tid över på sjukan sen!Nää,det är konstigt med sjukgymnasten för dom verkar köra på helt olika taktik kan man säga...Det löser sej säkert,nu håller jag bara tummarna att det blir av imorrn!

Tack tiller båda för att ni delar med er!Kram

 
Ingen bild

Nina

18 februari 2017 09:07

Hej,
Jag är intresserad av att veta hur det gick?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards