Direktlänk till inlägg 22 november 2014

bäckenet...

Av L - 22 november 2014 12:56

Äntligen känns det som att "svullnaden"(jag vet ju inte vad det är)inne i ryggen gått ner lite.

Jag har haft en utmaning till mej själv att gå en viss sträcka på ett antal veckor-nu är jag i mål med det,en vecka innan jag planerat :) 

 

När jag är hos sjukgymnasten gör jag mest övningar på pilatesboll,i början satt jag bara på den med fötterna på golvet och lyfte vikter på sidan.Nästa steg blev att bara ha en fot i och lyfta motsatt arm.

Där har jag problem-högerbenet bara skakar och är svårt att stödja på för det finns liksom ingen kontroll i det...Samma sak har det varit i stående övningar när jag ska ha tyngden på ett ben åt gången-jag får inte kontroll över högerbenet.

Förra gången jag var hos sjukgymnasten såg han att bäckenet var snett,så det skulle vi försöka rätta till med att "vicka"(kontrollerat)på bäckenet.Både framåt/bakåt och i sidled.

Den natten gick det inte att sova pga smärtan i högerbenet-det var som växtvärk i det,satan vad ont det gjorde!

 

Igår skulle jag försöka igen,den här gången både stående och liggande,istället för på pilatesbollen för att se om jag fick mindre ont.Funkar inte!Jag förstår vad han vill att jag ska göra,jag VET hur kroppen BORDE göra.Men jag kan inte.Jag får inte signalen från hjärna att gå fram hela vägen.Det är en mycket märklig känsla när man tappat bort kommunikationen mellan huvet och kroppen,det är läskigt.

Vi pratade en del om det,jag har ju oxå känt att jag belastar vänstersidan mer än höger,både när jag sitter,står och går.

Uppgiften jag fick till nästa v var att försöka ha en jämn belastning när jag går,och att det blir jämt tryck när jag sitter eller står.Jag kommer ju glömma det hundratusen gånger,men ska försöka iallafall.Tydligen rör jag benen märkligt när jag går oxå(har oxå känt det men inte tänkt så mycket på det)så jag ska försöka skjuta ifrån med tårna mer när jag går.Jag har fegat väldigt mycket på att ta längre steg,men det är nog dags att prova(det provocerade ryggen enormt innan op).

 

Idag när vi gick försökte jag tänka på allt det där,och det gick bättre än jag trodde.Den första km hehe.Nädå,höll det hyfsat men i tuffare terräng än grusväg är det svårare att ta ut stegen.

Nu pirrar det konstigt i högerlåret,värker i höften och jag har svårt att lyfta...Vänsterfoten?!

Aja,man kan ju inte lyckas med allt... :)

 

Ikväll blir det partaj.Ut med kollegor och det ska bli så himla kul!Kommer kosta på så jag får skippa förfesten och är bara med några timmar,men ändå.

Jag ska göra mej fin och njuta av öl och sällskap :D

 
 
Majsan

Majsan

22 november 2014 23:12

Åh känner såååå igen mig. Men det är mitt vä ben som är svagt o har så svårt att hålla balansen. När jag gör övningar får jag "normal" träningsvärk i högra benet men vä ben får jag en annan "ischias" värk i... Så skumt! Kram

http://Backendysfunktion.blogg.se

L

25 november 2014 13:28

Ja visst är det läskigt?!Kommer och går som det vill gör det oxå...Ordinerad vila för mej nu så får vi se hur det går...Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards