Direktlänk till inlägg 19 januari 2015

Lite rörigt...

Av L - 19 januari 2015 10:47

...är det i huvet nu.

Mötet med Fk och Af gick bra,trevliga handläggare båda två och det underlättar ju.Vi gick igenom lite av min historia men inte alls så utförligt som jag räknat med.

Handläggaren på Af undrade om jag hade funderat något på vart jag ville arbetsträna,och det har jag ju gjort.(Sen att jag har ändrat mej typ 10 ggr är ju en annan femma).

Det är lite synd att dom inte informerat innan att jag kunde "fixa"platsen jag vill arbetsträna på själv,hade jag vetat det hade jag tagit tag i det tidigare men jag visste inte om dom skulle placera mej någonstans,om jag fick ha önskemål om var-eller om jag skulle lösa det själv.

Det visade sej väl att det sista alternativet var det vi gick på.

 

Men jag kom på i fredags att jag kanske hellre är på något ställe här där jag bor istället för att börja med att pendla och greja.Liiiiite pinsamt att Fk satte startdatum på arbetsträningen till nu på ons,så nu ringer jag runt som en tok för att fixa nånstans där jag börja arbetsträna om 2 DAGAR!!!

Jag brukar ha betydligt bättre framförhållning än såhär och tycker det är ganska jobbigt att vara ute i sista sekund och stressa på andra med snabba beslut.Hoppas att det löser sej på något sätt ändå.

 

Iallafall-arbetsträningen är ju något som Fk beslutar om.Man får inte sjukpenning under tiden,utan något som hette rehabiliteringspeng eller liknande.Samma summa som nu iallafall.

Man kan även få ersättning för resorna till och från arbetsträningen men det har jag inte fått hem papprena om än.

När det bestämts var jag ska arbetsträna måste arbetsplatsen utse en handledare som jag har som stöd och bollplank.Man ska oxå göra en utredning på min arbetsförmåga och den utredningen börjar ganska direkt när jag börjar arbetsträna och kan ta upp till några veckor att göra.Tanken för min del är att börja arbetsträna 2 tim/dag men om det inte funkar får jag lägga vilodagar mellan och försöka köra lite längre dom dagarna jag är där.

Fk kan bara besluta om arbetsträning 3 mån i taget så jag har arbetsträning fram till i mitten av april och sen får vi se vart jag står då.

Om jag behöver hjälpmedel under arbetsträningen står Fk eller Af för det(minns inte vem av dom).

 

Det är nog det hela som jag minns det nu.Handledaren på Af var noga med att understryka att vi gjorde det här IHOP-att vi samarbetar för att hitta en lösning för mej,det är ju skönt att höra :)

 

Som jag nämnt tidigare skulle en annan läkare än min ordinarie skriva mitt sjukintyg,vilket blev en jäkla röra.Jag kan inte utläsa om han menar att jag ska vara helt sjukskriven nu,eller om det är ok att börja arbetsträna.Det är ganska märkligt att man helt kan ändra innehållet i ett läkarintyg utan att ens prata med patienten det gäller?!?!Har försökt ringa både i fredags och idag,men det är slut på telefontider.

 

Nån annan som varit ute på sån här trevlig promenad? 

 

Jag får sån jäkla panik bara vid åsynen av is numera :(

Försöker ge mej ut iallafall,men är ju spänd i hela kroppen(och käkarna!)för jag är så rädd att halka...Ge mej vår nu!!! 

 
 
SaraEmma

SaraEmma

19 januari 2015 12:34

Oj! Va snabbt det går! Möte på fredag och börja arbetsträna onsdagen efter... Hur känns det? Jag behöver nog lite mer tid att smälta saker och förbereda mig lite mentalt, känns ganska lagom att jag förmodligen kommer börja den 24/2. Fast jag får inte arbetsträna tyvärr, det hade varit skönt.
Hoppas du hittar nåt bra ställe nu då som vill ta emot dig? Vad för sorts arbete är du inne på att prova?
Skönt att båda handläggarna var trevliga, det betyder ju så mycket.
Såna där isgator vågar jag mig inte ut på! Du har väl broddar va? Usch man är ju livrädd att halka och ramla.
Kram!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

19 januari 2015 13:29

Oh! Hjälp! Vad snabbt de beslutar om arbetsträningen. Jag har bara sjukintyg till den 27/1. Ska på möte med FK, min chef och min husläkare den 26/1. Gissar att de kan slänga ut mig i arbetet dagen därpå vilket känns lite konstigt. Vad för typ av arbete ska du pröva? Du har ingen anställning annars, och dit kan du alltså inte gå tillbaka? Var försiktig vid promenaderna! Jag väljer att hålla mig inne, går bara till och från bilen in och det är en del is på vägen. Höll på att vurpa både igår och idag! GÅ försiktigt!!!! Kram

http://backendysfunktion.blogg.se

 
L

L

19 januari 2015 14:39

Sara:Haha,jaaa det kan man ju lugnt säga!Men jag fick tag i handläggaren på Af nu,och han lugnade mej med att jag inte måste börja arbetsträna på ons-utan Fk sätter det som åtgärd from ons!Så nu känner jag mej inte lika stressad längre,även om jag inte ligger på latsidan direkt heller ;)
Ja,det känns lite konstigt-som att man borde blivit bättre förberedd för att börja med det...Dom hade ju inte gett nån info innan om hur eller när jag skulle börja och det känns lite snopet...Va?Varför får du inte arbetsträna?!Har du pratat med din handläggare på Fk om det?Låter ju jättekonstigt!
Mmmm,det hoppas jag med!Jag vill hitta nåt på kontor typ så jag kan variera mellan sittande och stående när det behövs.Och inga lyft :)
Haha,näää igår hade jag inte det :( Men jag hade en sambo med en hjälpande hand närhelst jag behövde <3
Kram på dej

http://inmyplace.bloggplatsen.se

 
L

L

19 januari 2015 14:45

Majsan:
Jajjemen,men jag hade missuppfattat så jag MÅSTE inte börja arbetsträna på ons-bara så fort som möjligt ;)
Jaaa,om planen är att du ska börja jobba får du nog räkna med det...Hade jag kunnat gå tillbaka till mitt jobb eller arbetsträna där hade jag nog börjat dagen efter läkarintyget gick ut.
Jag har jobb (lokförare) men kan inte återgå till den tjänsten och dom har inget annat att erbjuda :(
Jag hoppas jag ska kunna hitta ett kontorsjobb eller liknande där man kan variera sittande och stående,och där det inte är tunga lyft.
Jaa,det är läskigt med isen.Jag är så himla envis så jag försöker ändå en ibland undrar jag...(har så himla svårt att acceptera att jag inte kan leva som innan,och framförallt avskyr jag att vara rädd för att göra saker,så jag provar dom för att övervinna rädslan).Kram

http://inmyplace.bloggplatsen.se

 
SaraEmma

SaraEmma

19 januari 2015 23:00

Det är så urdumma regler om arbetsträning! Har det gått över ett års sjukskrivning får man inte arbetsträna på sin ordinarie arbetsplats... Men om det bedöms att du inte klarar att gå tillbaka dit så kan du få arbetsträna nån annanstans! Logiskt??? I särskilda fall, om man kan utreda och bedöma att ens ordinarie arbete är det allra mest lämpliga arbetet, då kan man kanske få arbetsträna där... ett par veckor... HUR ska jag veta vad som funkar om jag inte får prova?! Tröttsamt...

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

29 januari 2015 19:01

Men gaaaaaaaah...så himla märkligt system!Har du pratat med din handläggare på Fk?JAg har fattat det som att dom kan ta beslut om att låta en arbetsträna trots alla konstiga regler...Tröttsamt är väl i milda slängar... :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards