Direktlänk till inlägg 11 mars 2015

Alla behöver en Britt-Marie :)

Av L - 11 mars 2015 10:25

Idag hände något härligt.

Jag bestämde mej för en promenad innan jag ska in till stan och luncha med en kompis.

Jag brukar alltid ha med mobilen och mäta med tex Runkeeper hur långt jag går,vilken hastighet jag har osv.

Idag bestämde jag mej för att lämna den hemma,och leva mer i nuet.Njuta av sol och fågelkvitter.(Tar ju upp och kollar mobilen så fort den piper till).

Längs vägen gick jag om en tant,vi hälsade på varann och bytte några ord sen gick jag vidare.När jag skulle vända hemåt skrattade hon och sa "kom igen,du kan 10 meter till-häng med!".

Så jag följde med,och för första gången på flera år hade jag nån annan än min sambo att prata med på promenaden :) (Jag flyttade hit för två år sen och känner knappt nån här,än mindre nån som går promenad dagtid).

Det var så himla trevligt med sällskap och hon var så härlig!Solen lyste,isen på sjön hade smält och vi såg blåsippor.Det här låter kanske inte så mycket för världen,men där och då för mej var det det.

 

Innan jag gick ut hade jag precis läst sms från en kompis som skriver om att jag måste tänka positivt,att jag inte ska fastna i negativa tankemönster,att jag ska hitta på roliga saker osv.Och jag ska nog erkänna att jag var lite sur på den här kompisen som skriver så,för jag har verkligen ingen energi.Och jag blev till och med lite provocerad av att jag ska "hitta på roliga saker"-jamen när man inte KAN gör så himla mycket då?!

Den surheten har släppt nu kan jag ju säga :) Det här gjorde min dag.

 

Besöket på sjukan igår gick sådär.Ny skiktröntgen (stavning?)beställd IGEN för att kolla att allt sitter som det ska och att benet läkt ihop(vilket ben?).

Nya provtagningar beställda oxå,för den trötthet jag upplever ska jag definitivt inte ha.

Läkaren konstaterade vid direkt fråga att jag "kanske inte är så bra som du borde vara vid det här laget".Det finns fortfarande hopp om att bli bättre,men han berättade också att den op jag gjorde inte alla gånger hjälper.(70% blir bättre sa han,läkaren som skrev in mej sa 80%).

Jag kan ju rabbla allt fram å tillbaka med statistik,men det är ju som det är med mej ändå.Ingen idé att analysera mer-gjort är gjort och nu får jag göra det bästa av det.

Han tror att det mesta är muskelsmärta,och eftersom dom gick in 2 gånger tar det längre tid innan musklerna återhämtar sej och läker ihop.

Jag fick lite direktiv om träningen-2 konditionspass/v och minst 2 styrketräningspass/v.

Ryggen klarar ännu inte all belastning så jag ska träna det runt som inte gör ont,och bygga upp så bra det går med tex bålträning.Däremot sa han att jag skulle låta bli saker som gör ont,min sjukgymnast har varit lite kluven i den frågan och vi har diskuterat om det bara är nån tröskel jag behöver komma över.Så är det alltså inte.Det kan ta 1-2 år till för mej att bli bättre.

 

Japp.Den där sista meningen får jag läsa hundra gånger till tror jag.

 

Men idag ska jag ha en bra dag.Solen fortsätter skina och vi ska prova en nyöppnad restaurang.

 
 
SaraEmma

SaraEmma

11 mars 2015 17:31

Men va härligt! Sånt är ju precis vad man behöver ibland :-)

Ja statistik är ju ganska ointressant nu i efterhand... gjort är gjort liksom. Känns inte som jag hör till de lyckade 70% i alla fall. Jag tror att mycket av min smärta också är muskelsmärta, bra antar jag, men svårt nog att komma till rätta med. Svårt att hitta en lagom nivå på träningen, och svårt hur ont det ska få göra när allt gör mer eller mindre ont. Skönt att höra att det finns hopp, för mig med hoppas jag! Även om det tar lååång tid. Det är nog jätteviktigt i nuläget att inte ge upp, att fortsätta med promenader och träning även om det känns lönlöst... för visst har man lust att bara skita i allt emellanåt?! Det ger ju ingen effekt. Men till slut kanske...
Kramar!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

13 mars 2015 11:28

Jaaaaa,helt underbart! :D

Japp,gjort är gjort.Gissar att han sa så för att påminna om att det kanske inte blir bra?Kan säkert vara en hel del muskelsmärta för dej med!Önskar att dom informerat mer innan-eller att man fick med sej några papper med info på när man gick hem så man inte behöver undra så mycket vad som är ok eller inte...Det är ju skaplig skillnad på att Ola i sep sa att efter ett halvår vet man om op hjälpt,och att den andra läkaren nu säger att det kan ta upp till 2 år innan (om)jag blir bättre,eller bra.
Jaaa!Vi får peppa varann!Jag tycker det svåraste är styrketräningen eller vad man ska kalla det,rehabdelen?Promenader och spinning kommer jag lätt iväg på,simningen lite motigare och en del dagar vill jag inte alls göra styrkeövningarna för det känns ändå inte som det gör nån skillnad :P
Biter ihop och fixar ändå,men skulle ju vara kul om man var lite mer pepp! ;) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards