Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Steloperation.

Av L - 13 januari 2014 18:35

Har visst glömt bort det här med blogg efter semestern :)


Nytt år å nya tag är det som gäller iallafall!Står numera i kö till steloperation av de 3 nedersta kotorna då de inte kommer läka och det antagligen inte kommer gå att leva med den smärta de innebär.Det är ungefär 3 månaders väntetid på operationen,den ska utföras på Us i Linköping.Jag är livrädd och jättenervös men det går inte att fortsätta leva så här och vara mej själv,jag vill så mycket mer än det här!Jag insåg härom veckan hur mycket i och av mej själv jag tappat bort pga smärtan-och har jag en chans att slippa ha så ont så måste jag ta den.


Nästa v börjar multimodala rehabiliteringen med bl a Medicinsk Yoga,det ska bli intressant att se hur det går!De senaste dagarna har jag varit i stort sätt smärtfri (efter Kinopraktik förra v tror jag)så jag har till och med kunnat styrketräna och promenera flera dar i rad!Minns inte ens när jag kunde promenera mer än 4-5 dar i rad(och jag brukade gå några mil/vecka).


5:2 rullar på bra,skippade det under semester och storhelgerna men nu är jag på banan igen.Minus 1,5 kg förra v så jag är grymt nöjd!Har förresten oxå satt ett sockerförbud på en månad för att utmana mej själv lite extra (kanske oxå för att jag aldrig kan äta "lagom"då).


Nu är det iallafall dags för dagens första måltid,tjoooohoooo! :)

 
 
saraemma

saraemma

5 maj 2014 21:56

Läste lite av dina gamla inlägg och såg att du ska opereras i Linköping, vet du vilken ortoped som ska göra operationen? Jag blev nämligen opererad av Ola Hagbom som jobbar där men även på Spenshults sjukhus där jag var inlagd. Vad tyckte du förresten om mediyoga?

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

5 maj 2014 22:11

Haha,japp-det är han som ska operera mej!(Jag vet dock inte om man ska lägga ut namn såhär?)Jag tycker han verkar lugn och saklig,det känns tryggt.Hm...Jag tror det är kanon!Tyvärr blev jag sämre av det,så jag fick låta bli en del rörelser/positioner eller vad det kallas.Blev liggande resten av dagen och dagen efter jag gjort det.Jag tror på sikt att det hade blivit bättre så jag har tänkt testa igen om det finns nånstans att gå på det...Tycker absolut du ska prova!Blev en stor skillnad för mej i andningen vilket gjorde att jag blev lite lugnare :)

 
saraemma

saraemma

6 maj 2014 08:28

Nej man kanske inte ska skriva namn, tänkte inte på det... Men han var jättebra och trevlig :-)
Jag var på en instruktion i mediyoga förra veckan för det verkade så intressant! Har bara provat en gång hemma men ska göra det igen. Hoppas att musklerna ska kunna slappna av med hjälp av det :-)

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

6 maj 2014 10:52

Jag vet faktiskt inte hur det är med den saken...Ja,han verkar väldigt bra så jag är glad att det är han som ska utföra op :)
Avslappningsövningar oavsett hur man gör dom tror jag är bra :) Fick med en skiva hem efter Multimodala rehabiliteringen men den har jag liksom glömt lite grann.Du ska inte vara med i Multimodal Rehab då?Jag tyckte det var kanonbra och man lärde sej mycket om sej själv och hur man ska hantera den nya "livssituationen"med smärtan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Ovido - Quiz & Flashcards