Direktlänk till inlägg 17 mars 2014

Nån som har stelopererat ryggen vid L4-L5?

Av L - 17 mars 2014 15:32

Mycket funderingar om op fortfarande.

Det är frustrerande att bli hänvisad till att googla om op (det var vad läkaren gjorde när jag var där senast).Hade hellre haft en fysisk person att prata med,nån som var insatt och visste vad just JAG ska göra för op.Om jag ringer Us nu och pratar med en sköterska där så vet denne inte vad för typ av op jag ska göra och kan därför inte svara på särskilt många frågor.Jag ska alltså steloperera ryggen vid L4-L5.

 

Sååå,om jag försöker spalta upp lite av vad jag vet:

 

*Op kommer ta ca 2,5 tim

 

*Man blir kvar på sjukan tills man kan gå på toa och duscha själv(vet inte om det är mer man ska klara?)Läkaren tror på 2-3 dar.

 

*Enl läkaren kommer jag bli helt bra och kunna leva ett vanligt liv,det enda jag inte får göra är att hoppa bungyjump eller fallskärm.(enl sjukgymnast och andra på vårdcentralen är det kanske inte lika troligt att jag kommer kunna leva som vanligt,och dom tror inte att jag blir av med all smärta).

 

*Det kommer ta ca ett halvår av smärta i ryggen innan det vänder och blir bättre.Tydligen är det många som undrar varför dom gör op när det blir ÄNNU sämre och gör mer ont efteråt-men det tar ett antal månader innan det vänder.(det här kan ju vara bra att komma ihåg*host host*)

 

*Jag kommer kunna få barn

 

*Jag kommer kunna cykla igen

 

*Många som gjort op upplever att man är trött i ryggen,det beror antagligen på att man parerat eller felbelastat pga av smärtan och nu ändras det iom op.

 

Jag är faktiskt lite nervös för hur det här kommer gå.En blogg jag läste idag lät som att man inte klara sej själv alls den första tiden,det tog typ 1,5 vecka innan hon var ensam första gången.Jag är oxå nervös för hur det här kommer slita på mitt förhållande.Det är en grej att man inte kan göra allt så sambon får sköta all marktjänst,men hur ont kommer jag ha?Hur lessen kommer jag vara över det?Hur frustrerande kommer det vara att inte kunna göra allt man är van vid?Kommer jag kunna ta mej runt i huset?Gå i trappor?Eller måste jag flytta ner till kontoret och bo där?Kommer jag kunna klä på mej själv?Hur mycket kan man lyfta?Får man låna hjälpmedel eller måste man köpa själv?(tex toasits,glidlakan,griptång osv)Hur lång tid tar det innan man får köra bil?

 

Såååå,är det nån som har lite svar så bring it on! :)

 
 
Emma

Emma

27 mars 2014 09:56

Hej. Hittade dig via din kommentar på min blogg. Jag tror att jag kan hjälpa dig att svara på en hel del av dina frågor. Nu har jag inte opererat samma kotor som dig. Jag har opererat L1-L3, men det är så pass nära ändå. Jag tänkte att om du vill så får du gärna maila mig på emma@werneholm.se och ställa de frågor du vill, så ska jag svara så gott jag kan. Jag vet precis hur ensamt det känns innan operationen och hur mycket funderingar man har. Mvh/Emma

http://vagenfram.wordpress.com

 
saraemma

saraemma

15 april 2014 12:14

Jag stelopererade L4-L5 i januari i år och är fortfarande sjukskriven. Du får gärna kontakta mig om du vill!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

L

15 april 2014 15:22

Hej!
Oj,har inte sett dina kommentarer förrän nu!Berätta ALLT!!!! ;) Jag har inte gjort op än,är ungefär en mån kvar om allt går som det ska!Det är samma kotor som du har gjort,har du gjort steloperation?
Vad härligt att kunna få lite info,ska gå in på din blogg under kvällen å läsa på lite,tack!/L

 
saraemma

saraemma

17 april 2014 10:39

Hej! Har svarat på min blogg nu! Fråga gärna mer om du undrar nåt särskilt!

http://ryggresan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L - 31 oktober 2016 19:49

Hörni, det verkar som att det är dags. Dags att få ett slags avslut.   Det har gått 2,5 år sedan senaste operationen av ryggen.Och visst, det har blivit mycket bättre än det var då, och bättre än det var innan steloperationen. Men det verkar ...

Av L - 6 oktober 2016 18:27

Som ni märker hänger jag inte här så ofta...   Om man ska gå direkt på en ryggrapport så är den skaplig, i torsdags var första (och hittills enda) smärtfria dagen på nästan 3 månader. Jag tror inte att jag har så mycket mindre ont nu, men jag h...

Av L - 23 augusti 2016 18:09


Hej! Vad fort sommar och semester gick, men relativt snart har vi semester igen så jag ska inte klaga :)   Har lite saker jag vill ta upp i dagens inlägg,så nu kör vi.   -Semestern var utmärkt, hann och orkade med ungefär vad jag hade hoppa...

Av L - 13 juli 2016 07:33

  Dags för en liten rapportering om hur det går för mej nu :) Jag kom in på utbildningen jag sökte till hösten!Såå himla nöjd. Nu vet jag att jag kommer in på utbildningar jag är intresserad av-jag skrev högskoleprovet i höstas för att öka chan...

Av L - 2 juli 2016 06:23

Nu har det gått 2 veckor sedan jag cyklade. Det har varit två veckor med smärta varje dag.Inte sån där smärta som gör att man måste ligga ner, mer molande i bakgrunden för att hugga till ibland. Men den har funnits där hela tiden.   Min sjukskr...

Skapa flashcards